V predchádzajúcom článku: Prečo vyberať legálnych pilotov dronov? sme si vysvetlili, prečo je tak dôležité pri výbere dronistu brať ohľad na to aby svoje lety dronom vykonával výhradne legálne so všetkými oprávneniami, ktoré na takéto lety musí mať. V tomto článku objasníme, čo presne by Vám mal vedieť dronista ukázať aby deklaroval, že jeho činnosť je vykonávaná legálne.
Úplný základ, ktorý je povinný mať každý pilot
V súčasnosti platí, že do vzdušného priestoru môže vstúpiť bezpilotné lietadlo – dron iba v prípade, že spĺňa legislatívny rámec, ktorý sa na neho vzťahuje. Zámerne uvádzame pojem „ktorý sa na neho vzťahuje“ pretože nie každý dron a nie každý typ letu vyžaduje rovnaké povolenia či oprávnenia. Aj napriek tomu ale existuje akési minimum bez ktorého sa nezaobíde žiaden dronista a tým je povinná registrácia na Dopravnom úrade ako Prevádzkovateľ UAS.
Aj tie najmenšie a najľahšie drony s kamerou (s označením C0, ktorých váha je do 250g) musia byť registrované na úrade. Teda, nie dron ako taký ale jeho prevádzkovateľ, ktorý po registrácii získa špeciálne číslo prevádzkovateľa UAS a toto číslo musí mať vyobrazené na každom svojom drone. Môže ho mať napísané ručne priamo na tele dronu alebo profesionálnejšia verzia je, že si nechal vyrobiť štítok a ten si na svoj dron nalepil.
Tak či onak, toto Vám môže pomôcť ak Vám pilot nevie ukázať žiadny „papierový doklad“ o registrácii na Dopravnom úrade. Žiadajte si, aby Vám ukázal dron resp. označenie na ňom. Ak také nemá, nespĺňa ani ten najmenší základ aký je povinný a jeho let nebude v žiadnom prípade legálny.
Čo ďalšie musí pilot dronu mať?
Povinnosť ďalších oprávnení súvisí s váhou dronu ale aj tým, aký spôsobom a kde ma byť let vykonaný. Pre drony hmotnostnej kategórie nad 250g je zo strany pilota potrebné absolvovať online kurz a test, kde po úspešnom absolvovaní a vykonaní testu pilot získa tzv. Osvedčenie o spôsobilosti pilota (jeho vyobrazenie nájdete aj u nás na stránke Legislatíva) pričom získava osvedčenie pre kategóriu prevádzky A1/A3. To znamená, že na získanom Osvedčení bude mať príslušné označenie tejto kategórie.
Ak jeho dron váži viac ako 900g alebo je potrebné lietať v husto osídlených oblastiach (v mestách) a bližšie k ľudom, je potrebne absolvovať ďalšie skúšky vo forme praktického školenia a zvládnutia záverečného testu osobne na Dopravnom úrade, čím pilot získa kategóriu A2 (bude mu vydané Osvedčenie, kde sa mu vyobrazí aj táto kategória – presne takto to máme my). Samostatnou kapitolou sú potom špecifické typy prevádzky (napr. poľnohospodárske drony) kde je nevyhnutné získať osvedčenie pre kategóriu STS taktiež osobne na Dopravnom úrade a to jednak z dôvodu vyššej váhy takéhoto dronu ale aj typu úlohy aká je zamýšľaná.
Je to pre vás komplikované?
Nechajte lietať nás...
Aký vplyv má lokalita na oprávnenia pilotov dronov?
Informácie, ktoré sme doteraz uvádzali neriešili priamo oblasť v ktorej sa let plánuje vykonať vašim dronistom. Je to však rovnako dôležité ak nie viac ako to čo sme si doteraz povedali. Ak si to zhrnieme tak v prípade jednoduchých letov platí ako sme si doteraz povedali, že drony do 250g musia mať aspoň registráciu prevádzkovateľa UAS, ťažšie aj osvedčenie pilota pre A1/A3 a nad 900g aj kategóriu A2. To všetko však platí pre prevádzku v tzv. Otvorenej (OPEN) kategórii, kde sa uplatňujú všeobecné pravidlá, ktoré je predpoklad, že zvládne väčšina pilotov.
Iné je to však v prípade miest v ktorých sa nachádzajú medzinárodné letiská. Na východnom slovensku ide o mestá Košice a Poprad. Tieto mestá spolu s veľmi širokým okolím spadajú do tzv. riadeného okrsku letiska označovaného aj ako CTR. V takejto lokalite musí pilot úplne presne poznať svoje kompetencie nakoľko tu neplatia všeobecné pravidlá na aké je zvyknutý. Let je dovolený iba do výšky 30m a lokalita v ktorej sa bude lietať musí byť aspoň 5,6km od letiska! Akonáhle potrebuje dronista letieť vyššie alebo ísť s dronom bližšie k letisku, musí mať špeciálne povolenie pre kategóriu Osobitnú (SPECIFIC) a kategória Otvorená mu už nepostačuje. Získanie tohto typu povolenia je časovo a finančne veľmi nákladné (hovoríme z vlastnej skúsenosti, nakoľko toto povolenie máme vydané) a môžete si byť istý, že pilotov, ktorí toto oprávnenie majú nie je veľa.
V prípade mesta Prešov a jeho širokého okolia hovoríme o obmedzenom vzdušnom priestore (typickom pre lokalitu v ktorej sa nachádzajú vojenské objekty), v ktorom taktiež platia iné než všeobecné pravidlá Otvorenej kategórie. V prípade vykonávania letov bližšie ako 5,6km k letisku síce pilot nemusí mať prevádzkové povolenie na Osobitnú kategóriu ako v prípade civilných letísk, no žiada sa o špeciálne povolenie priamo Ministerstvo obrany SR a to s dostatočným predstihom. Je na ich posúdení, či daný pilot je pre nich dôveryhodný a či mu prípadné povolenie vôbec vydajú.
Ako teda urobiť prvý výber?
Piloti, ktorí majú svoju prácu radi a nemusia sa skrývať pretože ju vykonávajú legálne sa radi na svojich web stránkach odprezentujú všetkými povoleniami, ktoré majú. Preveriť si preto viete firmu aj skôr, ako nastane prvý kontakt. Stačí hľadať informácie kde lietajú, ako často tam lietajú a aké povolenia majú (a Vy už viete, aké majú mať). Veľa napovie aj portfólio či referencie alebo aj recenzie ak sú k dispozícii. Ak to na stránke pilota chýba, pravdepodobne nebude spĺňať legislatívne požiadavky.
Pri osobnom kontakte si ďalej všímajte či je pilot znalý miestnych pravidiel v lokalite, v ktorej chcete aby pre Vás lietal. Či si vie dohľadať informácie a či Vás vie upovedomiť na prípadné obmedzenia (napr. v prípade blízkosti letísk alebo chránených oblastí v prírode). Taktiež si všímajte spôsob komunikácie. Profesionálny pilot vám ochotne predloží všetky potrebné doklady a vysvetlí postup najmä ak pôjde o spomínané mestá akými sú Košice, Poprad či Prešov.
Článok publikovaný 27.12.2024