Rozdelenie prevádzky UAS na tri kategórie
V zmysle vykonávacieho nariadenia komisie EÚ 2019/947 sa prevádzka bezpilotných lietadiel rozdeľuje do troch kategórií, pričom prvou a zároveň najmenej reštriktívnou je otvorená kategória označovaná ako Open. Ďalej je to osobitná kategória označovaná ako Specific a poslednou, najviac špecifickou, je osvedčená kategória označovaná ako Certified. Podľa toho, akú prevádzku zamýšľate s dronom vykonávať, budete patriť do jednej z týchto kategórií a budú sa na Vás vzťahovať pravidlá danej kategórie.
Otvorená kategória - Open
Otvorená kategória je určená pre UAS bezpilotné lietadlá s nízkym rizikom prevádzky. Nakoľko je zameraná na jednoduché a bezpečné operácie, má svoje špecifické podmienky a obmedzenia, ktoré sa musia dodržiavať. Delí sa na tri podkategórie A1, A2 a A3, na základe prevádzkových obmedzení, požiadaviek na pilota na diaľku a technických požiadaviek na UAS.
Základné všeobecné požiadavky
- Bezpilotné lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť menej ako 25 kg.
- Pilot na diaľku zabezpečí, aby sa bezpilotné lietadlo udržiavalo v bezpečnej vzdialenosti od ľudí a aby nelietalo nad zhromaždeniami ľudí.
- Pilot na diaľku vždy udržiava bezpilotné lietadlo v podmienkach VLOS (Visual Line of Sight – let, pri ktorom je dron neustále na dohľad) s výnimkou letu v režime navádzania alebo s výnimkou využitia pozorovateľa bezpilotného lietadla.
- Bezpilotné lietadlo sa počas letu nevzdiali viac ako 120 metrov od najbližšieho bodu zemského povrchu, okrem prípadov preletu nad prekážkou, kde platí, že v horizontálnej vzdialenosti do 50 metrov od umelej prekážky vyššej ako 105 metrov sa maximálna výška prevádzky UAS môže na požiadanie subjektu zodpovedného za prekážku zvýšiť až o 15 metrov nad výšku prekážky.
- Bezpilotné lietadlo počas letu neprepravuje nebezpečný náklad a nezhadzuje žiadne predmety.
Podkategórie otvorenej kategórie
Vo všetkých typoch prevádzky platí minimálny vek 16 rokov, okrem jednej výnimky, a to v prípade UAS s maximálnou vzletovou hmotnosťou < 250 g, ktorý nie je vybavený snímačom schopným zachytiť osobné údaje – teda kamerou. Tam nie je stanovený minimálny vek pilota, avšak platia pre neho prevádzkové obmedzenia popísané v tabuľke nižšie.
Maximálna vzletová hmotnosť | Podkategória | Prevádzkové obmedzenia | Registrácia prevádzkovateľa UAS | Spôsobilosť pilota |
---|---|---|---|---|
< 250g | A1* | Neprelietavať nad zhromaždeniami ľudí a nezúčastnenými osobami | Povinná, ak je UAS vybavené kamerou/senzorom | Nevyžaduje sa žiaden výcvik |
< 500g | A1* | Neprelietavať nad zhromaždeniami ľudí a nezúčastnenými osobami | Povinná | Prečítať používateľskú príručku od výrobcu a absolvovať výcvik so skúškou pre podkategóriu A1/A3 |
< 2kg | A2* | Neprelietavať nad nezúčastnenými osobami a horizontálna vzdialenosť je minimálne 50 m od nezúčastnených osôb | Povinná | Prečítať používateľskú príručku od výrobcu a absolvovať výcvik so skúškou pre podkategóriu A2 |
< 25kg | A3 | Neprelietavať nad ľuďmi alebo blízko nich a lietať s minimálnym odstupom 150 m od obývaných, komerčných alebo priemyselných oblastí | Povinná | Prečítať používateľskú príručku od výrobcu a absolvovať výcvik so skúškou pre podkategóriu A1/A3 |
*let sa môže vykonať aj v podkategórii A3
Všetky bezpilotné lietadlá UAS, ktoré sú komerčne vyrábané (nie súkromne vyrobené) a nemajú označenie triedy v zmysle vykonávacieho nariadenia komisie EÚ 2019/947, teda nemajú štítok s označením C0 – C6, môžu od 1.1.2024 lietať iba v zmysle týchto limitovaných podkategórií.
Maximálna vzletová hmotnosť | Podkategória | Prevádzkové obmedzenia | Registrácia prevádzkovateľa UAS | Spôsobilosť pilota |
---|---|---|---|---|
< 250g | A1 | Neprelietavať nad zhromaždeniami ľudí a nezúčastnenými osobami | Povinná, ak je UAS vybavené kamerou/senzorom | Nevyžaduje sa žiaden výcvik |
< 25kg | A3 | Neprelietavať nad ľuďmi alebo blízko nich a lietať s minimálnym odstupom 150 m od obývaných, komerčných alebo priemyselných oblastí | Povinná | Prečítať používateľskú príručku od výrobcu a absolvovať výcvik so skúškou pre podkategóriu A1/A3 |
Ak sa má prevádzka UAS vykonať za iných podmienok, ako je stanované pre túto otvorenú kategóriu, tak sa táto prevádzka musí vykonať v zmysle osobitnej kategórie označovanej ako Specific .
Zhrnutie otvorenej kategórie
Z vyššie uvedeného teda vyplýva, že prelietavanie ponad ľudí (či už ide o dav alebo nezúčastnené osoby) je zakázané v každom prípade. V podkategórii A1 a A2 je možné vykonať prevádzku UAS aj v urbanistickej oblasti. Pre podkategóriu A3 je určená minimálna vzdialenosť od týchto oblastí, čo znamená, že sa v mestách lietať nesmie. V prípade, že Váš dron má kameru, automaticky sa musíte registrovať ako prevádzkovateľ UAS (viac o registrácii prevádzkovateľov UAS). Ak zamýšľate prevádzkovať UAS ťažšie ako 250 g, nevyhnete sa základnej certifikácii pilota A1/A3 a v prípade, že máte ťažší dron ako 500 g a zároveň chcete lietať aj v urbanistickej oblasti, spadáte do kategórie A2 s dodatočnou certifikáciou pilota na A2 (viac o skúškach pilotov). Nakoniec je potrebné rozlišovať, či už je Vaše bezpilotné lietadlo UAS označované štítkami triedy C0 – C6 a v prípade, že tomu tak nie je, vzťahujú sa na Vás od 1.1.2024 iba dve podkategórie.
Je to pre vás komplikované?
Nechajte lietať nás...
Osobitná kategória - Specific
Osobitná kategória je určená pre UAS bezpilotné lietadlá, ktoré vykonávajú operácie s vyšším rizikom alebo v špecifických scenároch. Prevádzkovateľ musí v osobitnej kategórii dodržiavať podrobnejšie a prísnejšie podmienky, aby zabezpečil bezpečnosť a integritu prevádzky. Povolenie na prevádzku v osobitnej kategórii potrebuje prevádzkovateľ, ktorý plánuje vykonať let, ktorý nespĺňa niektorú z požiadaviek otvorenej kategórie.
V rámci tejto kategórie je možné získať povolenie na prevádzku troma spôsobmi:
- prevádzkovým vyhlásením o súlade so štandardným scenárom,
- žiadosťou o prevádzkové povolenie,
- žiadosťou o vydanie osvedčenie prevádzkovateľa ľahkých UAS.
Prevádzkové vyhlásenie
Spomedzi troch možných spôsobov získania povolenia je tento tým najjednoduchším. Ako už napovedá aj názov, ide o vyhlásenie, ktoré vypracuje prevádzkovateľ UAS a v ktorom deklaruje, že zamýšľanú činnosť, resp. prevádzku vykoná podľa štandardného scenára. Tieto scenáre sa označujú skratkou STS (Standard scenario) a vypracúva ich Európska agentúra pre bezpečnosť letectva, známa častejšie pod skratkou EASA.
V zmysle poslednej platnej úpravy vykonávacieho nariadenia komisie EÚ 2019/947 zo dňa 04.04.2022 sú platné tieto scenáre:
- STS-01 – VLOS nad riadenou pozemnou oblasťou v osídlenej oblasti
- STS-02 – BVLOS s pozorovateľmi vzdušného priestoru nad riadenou pozemnou oblasťou v riedko osídlenej oblasti
Výhodou tohto vyhlásenia je, že Dopravný úrad v tomto prípade nič neschvaľuje, iba Vám potvrdí, že vyhlásenie prijal a zobral na vedomie. Splniť tieto scenáre ale nie je jednoduché, podmienky sú špecifikované detailne a nevyhnete sa ani vykonaniu výcviku pilota na diaľku, ktorý sa zameriava na prevádzku podľa vyhlásenia, ktorá sa vykoná v súlade s opatreniami na zmiernenie rizika vymedzenými v štandardnom scenári alebo takému vedeniu aktualizovaného záznamu o všetkých príslušných kvalifikáciách a výcvikových kurzoch absolvovaných pilotom na diaľku, činnostiach údržby vykonaných na UAS alebo aj informáciách o prevádzke UAS, vrátane akýchkoľvek neobvyklých technických alebo prevádzkových udalostí.
Prevádzkové povolenie
Popisujete v ňom konkrétny zamýšľaný let s ohľadom na možné riziká resp. s popisom eliminácie týchto rizík pričom podkladom pre vydanie povolenia sú nasledovné dokumenty:
- Žiadosť o prevádzkové povolenie v osobitnej kategórii
- Potvrdenie o uzatvorenom poistení UAS
- Prevádzková príručka
- Opis prevádzky „ConOps“ (ako súčasť prevádzkovej príručky)
- Posúdenie prevádzkového rizika podľa článku 11 (Risk analysis)
- Zaplatenie poplatku (viac o poplatkoch)
Po tom, ako od Vás Dopravný úrad obdrží žiadosť spolu s prílohami, posúdi ju a ak vyhodnotí, že prevádzkové riziká sú primerane zmiernené, vydá prevádzkové povolenie.
Osvedčenie prevádzkovateľa ľahkých UAS
Toto osvedčenie je najvyšším možným povolením, ktoré je možné v rámci prevádzky UAS získať. Proces získania tohto osvedčenia je veľmi náročný ale nie nemožný. Viac informácií získate na príslušných miestach, pre laickú verejnosť nepovažujeme za relevantné v tejto časti uvádzať viac informácií.
Potrebujete poradiť?
Spýtajte sa...
Osvedčená kategória - Certified
Osvedčená kategória je určená pre UAS bezpilotné lietadlá vykonávajúce špeciálne operácie alebo v zložitých scenároch, ktoré vyžadujú najvyššiu mieru bezpečnosti, spoľahlivosti a technickej zrelosti. Predpokladá sa tu prevádzka s cestujúcimi na palube bezpilotného lietadla, zo začiatku ako diaľkovo riadené lietadlo, neskôr plne autonómne. Vyžadovaná bude minimálne certifikácia UAS podľa delegovaného nariadenia (EÚ) 2019/945, osvedčovanie prevádzkovateľa a prípadne aj udelenie preukazu spôsobilosti pilotovi na diaľku Dopravným úradom, aby bola zaistená zodpovedajúca úroveň bezpečnosti.
Článok aktualizovaný 20.6.2024